Newswatch | Newswatch

You are here

Xinhua is world's largest propaganda machine, alleges RSF

On the eve of the 56th anniversary of the People’s Republic of China, Reporters sans Frontières (RSF) has released a report of an investigation into the role of the news agency Xinhua News Agency in the system of propaganda and censorship put in place by the Chinese Communist Party (CCP).

Xinhua

With less than three years to go before the Beijing 2008 Olympic Games, the worldwide press freedom organisation has urged the Chinese government to reform the state-run media agency.

Although it is more and more regularly cited as a credible source - nearly one third of the news reports on China selected by Google News originate from the agency - Xinhua, the head of which has the rank of minister, is the lynchpin of control of the Chinese media.

Successor to the agency, Red China that was founded by Mao Zedong, Xinhua adopted its current name in January 1937. Since October 1949, this state-run news agency has been completely subordinate to the CCP.

The RSF report includes accounts from several Xinhua journalists who agreed, on condition of anonymity, to explain how the control imposed by the CCP’s Propaganda Department operates on a daily basis.

With the help of former French journalist on Xinhua, RSF claims to have exposed the distortion of facts, hatred for its enemies (particularly the United States and Japan) and its support, through the treatment of international news, for the world’s worst regimes.

Xinhua

Despite a certain economic liberalisation of the media sector, Xinhua remains the voice of the sole party. Hand-picked journalists, who are regularly indoctrinated, produce reports for the Chinese media that give the official point of view and others - classified "internal reference" for the country’s leaders.

After being criticised for its lack of transparency, particularly during the Sars epidemic, Xinhua has for last few months been putting out news reports embarrassing to the government, but they are designed to fool the international community, since they are not published in Chinese.

Date posted: October 2, 2005 Last modified: May 23, 2018 Total views: 9