Newswatch | Newswatch

You are here

Chinese propaganda department in attack on “false news”

Media control: Unidentified Chinese men lead a foreign TV journalist after they blocked a road at the entrance to the Dongshigu Village, Yinan county of China, September 9, 2010.

Chinese journalists are to undergo six-month training courses that will teach them how to “eradicate false news, improve the feeling of social responsibility and reinforce journalistic ethics.” The initiative comes from the Propaganda Department, directly linked to the Communist Party, and follows its announcement of 10 directives relating to the press in 2011.

“In short, to make journalists themselves actors in censorship,” Paris-based press freedom group Reporters sans Frontières (RSF) commented. “The Propaganda Department shows itself to be ever more inventive in working out new directives to put pressure on journalists,” it said. “This training takes the form of banning among journalists any critical sprit and making out of them state employees in the service of state ideology.”

On January 26, Zhai Huisheng, the secretary-general of the Official Association of Chinese Journalists, made public the new campaign to control the media. The training arrangements will be the responsibility of several bodies, including the central propaganda bureau, the Association of Chinese Journalists, Renmin Ribao (People’s Daily) and the Xinhua news agency. It will be up to them to control the process in 14 provinces and to ensure the smooth running of this operation, which will allow journalists to “recognise and avoid politically sensitive topics.”

RSF also condemned the abusive use of the notion of “false news”, which justifies a large number of cases of maltreatment on the part of the authorities in respect of defenders of free expression such as Long Can of the Chengdu Shangbao, and Chang Ping of the Nanfang Baoye Jituan, unjustly removed from their jobs.

Long Can, a well-known investigative reporter from the daily Chengdu Shangbao (Chengdu commercial Daily), was fired on January 21, on charges that he produced “false news.” He had revealed that the authorities in Huangshan, in Sichuan province, had ignored three appeals for rescue from 18 students from Fudan University in Shanghai whose lives were in danger during a visit to the Huangshan mountains.

Under pressure from the central propaganda department the Chengdu Shangbao was forced to dismiss its staff reporter. Within the newspaper, editor Zhang Feng was fined 1,000 yuan (110 euros). Executive editor Zeng Xi was also fired. Zhang Quanhong, an editor on the news desk, was stripped of his duties and subjected to a searching inquiry. Wang Qi, a member of the editorial team, was fined 3,000 yuan (333 euros), as was chief editor Chen Shuping.

On January 28, Chang Ping, a talented and daring journalist, was forced to quit his job with the Nanfang Baoye Jituan for refusing to change certain passages in his articles. Chang Ping has a policy of refusing any compromise with the government.

His press group, based in Guangzhou, has a reputation for the high quality of its investigations and the boldness of its editorial choices. Once again the authorities exerted pressure on the management of the group to fire the journalist after he published “false information.” He had already lost his job as editor in chief for his articles highlighting the role of the Chinese government during the uprisings in Tibet in 2008.

Date posted: January 29, 2011 Last modified: May 23, 2018 Total views: 170